menejment.uz
Mavzu: Boshqaruvda muammolarga yechim topish va qarorlarni qabul qilish.

Reja:

1.     Boshqaruvning mazmun va mohiyati

2.     Boshqaruv qarorlari mohiyati

3.     Qaror qabul qilish bosqichlari

4.     Qaror qabul qilish texnologiyasi

 

Boshqaruvda,  shu  jumladan  strategik  boshqaruvni  amalga  oshirish borasida xavf, xatar va tahdidlar turli ko’rinishlarda

―zamonaviylashuvi,

―intellektuallashuvi  natijasida  yangicha  yondashuvni  talab  etmoqda. Bu,  o’z navbatida,  boshqaruv  masalasi  bilan  bog’liq  bo’lgan  tashkiliy,  uslubiy muammolarni aniq ta’limotlar asosida o’rganishni taqozo etadi.

Boshqaruv  deb,  belgilab  olingan  aniq  maqsadga  muvofiq,  u  yoki  bu natijaga  erishish  uchun  institutsional  tarzda  tartibga  keltirishga, barpo  etishga,  takomillashtirishga,  qisqartirishga  yoki  ob’ekt tuzilishini  o’zgartirishga  qaratilgan,  sub’ektning  ob’ektga  turli ko’rinish va darajalarda ta’sir etish jarayoniga aytiladi”. Shu o’rinda ta’kidlash  lozimki,  boshqaruv  nazariyasini  turli  jihatlari  asosida tasniflash  mumkin,  ammo  amaliyot  manfaatidan  kelib  chiqqan  holda  uning mazmundorligini  inobatga  olib  ikki  darajaga  ajratish  maqsadga muvofiq:

-boshqaruvning birinchi darajasi, jamiyat rivojlanishining turli davriy  bosqichlarida  institutlar  faoliyat  mexanizmini  aniq  tushuntira olishga qodir bo’lgan falsafiy, pedagogik, siyosiy, iqtisodiy va sotsiologik kontseptsiyalarning majmuasidan tarkib topgan boshqaruv nazariyasi;

-  boshqaruvning  ikkinchi  darajasi,  boshqaruvning turli ob’ektlarining  yig’indisi,  amaliy  bilim  va  ko’nikmalarning  birligi sifatida,  aniqroq  aytganda,  jamiyat  taraqqiyotini  ta’minlash  maqsadida, fundamental  ilmiy  nazariyalarni  (matematika,  mantiq,  psixologiya, akmeologiya) qamrab olgan amaliy fan.

Boshqaruvning maqsadi, sohalari, yo’naltirilganligi, qo’llaniladigan usul va  texnikalarini  inobatga  olgan  holda  uni  umumiy,  xususiy,  tezkor, taktik va strategik kabilarga ajratish mumkin. Strategik  boshqaruv  deb,  aniq  maqsadni  amalga  oshirish  uchun, institutlar  faoliyatini  tartibga  soladigan  umumiy,  xususiy,  tezkor, taktik  boshqaruv  turlaridan  shaklan  va  mazmunan  dolzarblik,  muhimlik jihatlari  bilan  ajralib  turadigan  jarayonning  alohida  turiga nisbatan aytiladi. Strategik  boshqaruv,  ijtimoiy,  siyosiy,  iqtisodiy  institutlarning hayotidagi birinchi ko’rinishdan  ikkinchi ko’rinishga o’tish holati, ularning sifat  nuqtai  nazaridan  yangi  o’sish  holatiga  chiqish  jarayonini  ta’minlash bilan bog’liq bo’lib, bu tushunchaning genezisiga e’tibor qaratsak, bevosita insonlar tomonidan dunyoning barpo etilishi va uning evolyutsiyasini idrok etishning birinchi urinishlariga borib taqaladi.

Bu o’z navbatida, jamiyat hayotining barcha sohalarini (ijtimoiy, iqtisodiy,  siyosiy,  ma’rifiy)  chuqur  ilmiy  o’rganib,  aniqlangan muammolarni tahlil qilishda ilmiy asoslarga tayanish lozimligini taqozo etadi. Bundan ko’zlangan  maqsad esa, milliy manfaatlarni himoya etishdan iborat bo’lib, strategik boshqaruvni samarali amalga oshirish uchun mavjud resurlarning imkoniyatini  aniqlab,  foydalanish  tartibini  belgilab olishdan iborat.

Tashkilotni  boshqarishning  asosiy  jihatlaridan  biri,  boshqaruv  qarorlarini

qabul qilish va  ular  ijrosini  ta’minlashdir. Boshqaruv qarori tashkilotdagi biron ob’yektni ko’zlangan maqsadga muvofiq ravishda bir holatdan, ikkinchi holatga keltirish bilan ifodalanadi. Rahbarning boshqaruv qarori bilan bog’liq jarayonni quyidagi tarkibiy qismlarga ajratish mumkin:

(1) Qaror qabul qilish.

(2) Qarorni bajarish uchun uni topshiriq sifatida yo’llash.

(3) Xodimlarni ijroga undovchi sharoitni yaratish.

(4) Nazoratni amalga oshirish.

Odatda tashkilot rahbari tomonidan qabul qilinuvchi qarorlar turlicha bo’lib, ularning yakkahokimlik, kollegial va jamoaviy turlarini farqlash mumkin. Kollegial  tarzdagi  qaror  qabul  qilish,  muammoni  mutaxassislar  bilan muhokama etish natijasida, taklif etilgan g’oyalar ichida eng maqbulini rahbar tomonidan qabul qilinishida ifodalandi. Bu qarorning natijasi  va  amalga  oshirish

mas‟uliyatini  ham  rahbar  o’z  bo’yniga  oladi.  Jamoaviy  qaror  qabul  qilishda  esa qaror  umumiy  muhokama  va  ovoz  berish  orqali  guruh  a’zolari  tomonidan  qabul qilinadi, uning natijasiga mas‟ul bo’lib butun jamoa hisoblanadi.

(1) Odatiy  qarorlar  korxona  rejasi  bo’yicha  amalga  oshuvchi  kundalik dastur asosida qabul qilinadi. Paydo bo’lgan muammo mavjud yechimlar majmuasi

bilan  qiyoslanadi,  ular  ichida  maqbuli  qabul  qilinadi  va  amalga  oshiriladi. Tashkilotdagi odatiy hollarda “Mana bunday vaziyatda, mana bunday qilish kerak” qabilida  ish  tutiladi  va  aynan  shu  uslub  o’rta  va  quyi  bo’g’in  menejerlariga  xos asosiy  qaror  qabul  qilish  shakliga  aylanadi.  Bunday  vaziyatdagi  qiyinchiliklar menejerning  malakasizligi,  mavjud  yo’riqnomalarni  yaxshi  bilmaslik,  vaziyatni noto’g’ri  baholash  yoki  shaxsning  jur‟atsizligi  asosida  kelib  chiqishi  mumkin.

1.Vaziyatni to’g’ri idrok etuvchi va maqbul xulosalar chiqaruvchi hamda natijalarni nazorat  eta  olish  qobiliyatiga  ega  bo’lgan  menejer  ushbu  vaziyat  uchun  uzukka ko’z  qo’ygandek  bo’ladi.  Qaror  qabul  qilishning  bu  darajasida  ijodiy yondashuv talab etilmaydi, chunki vaziyat yechimlari avvaldan belgilangandir.

2. Tanlovga  asoslangan  (selektiv)  darajada  rahbar  mavjud  muammo bo’yicha qator imkoniyatlarni taqqoslab ko’radi va ular ichidan aynan shu muammo yechimiga eng mos keluvchi samarali va tejamlisi ustida to’xtaladi.

3. Moslashuvchan darajadagi qaror qabul qilish  bir muncha  murakkab bo’lib,  bunda  rahbar  tanish  muammoga  yangicha  yechim  topishi  talab  etiladi.

Bunda  u  mavjud  muammoga  eskicha  yondoshishdan  voz  kechishi  va  ijodiy qarorga kelishi lozim. Ayni sharoitda rahbar  muvaffaqiyati,  uning  shaxsiy tashabbusi va noma’lumlikka shaxdam qadam qo’ya olishi bilan asoslanadi.

4. Innovatsion, ya’ni yangiliklarni joriy etish  bilan  bog’liq qarorlar ancha  murakkab hisoblanadi. Noaniq vaziyatda rahbarning yangicha yondashuv uslublaridan,  boshqa  mutaxassislarning  ijodiy  g’oyalaridan  foylana  olishi  talab

etiladi. Rahbar muammoli vaziyat bilan to’qnash kelib, ma’lum qarorni qabul qilishi zaruratida bo’lar ekan, avvalambor, ushbu vaziyat va undan kutilayotgan yechimni yuqorida  sanab  o’tilgan  qarorlar  guruhiga  taqqoslashi  va  taxminan  bo’lsa  ham, qaysi  toifaga  kirishini  aniqlab  olishi  lozim. Bunday harakat  rahbarga ayni muammo yechimi nimada ifodalanishini, qay shaklda namoyon bo’lishini qisman bo’lsa  ham  oldindan  tasavvur  etish  imkonini  beradi.  Bu  esa  tanlangan yo’l qanchalik to’g’ri yoki noto’g’riligi haqidagi ma’lumot bilan birga,  zarur bo’lgan taqdirda harakat uslubini o’zgartirishga asos yaratadi. Harqalay, qarorning o’ylab qabul qilinganligi uni biron-bir toifaga kiritishdan, va natijani qisman bo’lsa ham oldindan tasavvur etgan holda talabdagi namuna bilan taqqoslashdan iboratdir.

Umuman olganda, boshqaruv qarorlarini qabul qilish jarayoni aniq bir doira

ichida  o’tishi  qiyin.  Har  bir  rahbar  o’z  psixologik  xususiyatidan  kelib chiqqan holda  muammo  yechimiga  turli  uslub  va  moyillikni  namoyon  etadi.  Mana  shu omillar mavjud muammo yechimiga o’z ta’sirini o’tkazmay qo’ymaydi.

Qaror  yaratilishi  davomida  rahbar  o’z  ichki  dunyosida  sodir  bo’layotgan

jarayonlarni  bilishi,  ushbu  holatni  maqsadga  muvofiq  ravishda  boshqarish imkonini  beradi. Shu  bois  qaror  qabul  qilish  amallarini bosqichma -bosqich tahlil etish  lozim,  deb  topiladi.  Quyida  mana  shu  bosqichlarning  asosiy  tavsiflari beriladi.  Boshqaruv  qarorlarini  qabul  qilish  ko’pqirrali  va  murakkab  jarayon bo’lib, unda asosiy beshta bosqichni sharhlab o’tish mumkin:

(1) muammoni o’rganish;

(2) g’oyalar ishlab chiqish;

(3) ma’qul keluvchi g’oyalarni ajratib olish;

(4) yangilikni joriy etishni rejalashtirish;

(5) qayta aloqa va tahlil.

Qarorning maqsad va vazifalari.

Pedagogik  jaraѐnni  boshqarishda  tezkor  qaror  qabul  qilish  talab etiladi.  Negaki  vaziyat  omili  o’z  ta’sir  darajasiga  egadir.  Shu  sababli, qarorga ayrim talablar qo’yiladi. Bular:

-                Qaror ilmiy asoslangan bo’lishi lozim.

-                Tezislar bir-biri bilan alokador va yakdil bo’lishi kerak.

-                Xuquq va javobgarlik doirasida bo’lishi lozim.

-                Aniq yo’nalishga ega bo’lishi kerak.

-                Vakt bo’yicha qiska va aniq bo’lishi kerak. 

-                Tezkor bo’lishi kerak.

-                Pedagogik  faoliyat  manfaatlarini  himoyalashga  qaratilgan  bo’lishi

-                kerak.

-                Mavjud resurslarni inobatga olgan bo’lishi kerak.

-                O’quv, o’quv  -  uslubiy, ma’naviy 

-                ma’rifiy va tashkiliy vazifalarni qamrab olgan bo’lishi kerak.

Pedagogik  tizim  doirasida  qaror  qabul  qilish    bu  faoliyatning markaziy  nuqtasi  hisoblanadi.  Unda  tanlangan  maqsad  o’z  aksini  topgan bo’ladi. Shu sababli, qaror qabul qilish jaraѐni fikrlash jaraѐni bo’lib, u oldindan  maqsadni  va  harakatlarni  amalga  oshirish  uslubini  anglashni, makon  va  vaqt,  vaziyat  va  mas’uliyatni  his  etishni  taqozo  etadi.  Nazariy jihatdan,  jaraѐn  tarzida  qaror  qabul  qilishga  nisbatan  uchta  yondashuvni ajratish mumkin:

1.  Intuitiv  ѐndashuv  (bunda  qaror  his –tuyg’ular  asosida  qabul qilinadi,  ―tarafdorlar  va  ―qarshilar‖  tahlil  qilinmaydi.  Ma’lumki, odamning  intuitsiyasi  tajribani  egallash  bilan  birgalikda  rivojlanadi. Turli  kishilarda  bu  sezgi  turlicha  darajada  ifodalanadi.  Ma’lumotlar dalolat  berishicha,  to’g’ri  qaror  qabul  qilishda  bu  yondashuvning imkoniyatlari  katta  emas.  Qaror  qabul  qilishda  odam  o’z  intuitsiyasini boshqa yondashuvlar bilan birgalikda mustahkamlab borishi kerak);

2.  Dalillarga  asoslangan  tarzda  ѐndashish  (bu  bilimlarga  va to’plangan  tajribaga  asoslangan  qaror  tanlovidir.  Bunday  qarorlar mantiqan  olganda  sust,  lekin  bu  ѐndashuvning  afzalligi  uning  tezligi  va alternativalarni tanlashning kam sarfliligidadir. Bilim va tajribadan foydalanib,  sog’lom  fikrga  asoslanib,  odam  oldin  o’xshash  vaziyatlarda ko’proq muvaffaqiyat keltirgan variantni tanlaydi. Agar odamning oldingi tajribasida  o’xshash  vaziyat  bo’lmagan  bo’lsa,  bu  ѐndashuv  odatda  natija bermaydi);

3.  Ratsionalli  yondashish  (u  oldingi  tajribaga  bog’liq  emas  va tahliliy  asoslangan  qaror.  Ma’lum  bir  muammoning  ratsional  echimini topish quyidagi bosqichlarni bosib o’tadi:

- muammoning diagnostikasi;

-  qaror  qabul  qilish  uchun  cheklanganliklarni  va  mezonlarni ifodalash;

- alternativalarni topish;

- alternativalarni baholash;

- oxirgi (yakuniy) tanlov).

Shu  bois,  qaror  qabul  qilishda  vaziyatni  (holatni)  diagnostikasini, prognozini  amalga  oshirish  talab  etiladi.  Buning  uchun  aniq  o’lchov birligiga ega bo’lgan usulladan vosita sifatida foydalanish talab etiladi. Masalan,  jamoaviy  munosabatlarga  taluqli  bo’lgan  muammoni  o’rganishda Sotsiometriya,  guruhiy  jipslikni  dagnostikasi,  faoliyatdan  qoniqqanlik holatini baholash tastlarini qo’llash mumkin.

Qaror qabul qilish texnologiyasi.

Qaror,  vujudga  kelgan  muammoni  bartaraf  etishi  uchun  normativ talablarga  mos  tushishi  bilan  birga  aniq  shaklga  taaluqli  bo’lishi  shart. Qarorning asosiy shakllari:

- yakkaboshchilik printsipi asosida qabul qilingan qarorlar,

-  kollegiallik  (ko’pchilik  fikri)  asosida  qabul  qilingan qarorlar,

-  konsesus printsipi asosida qabul qilingan qarorlar,

- «Ringli» usul asosida qabul qilingan qarorlar.

Qarorni  qaysi  turga  taalluqligidlan  qat’iy  nazar,  ularda  normativ talablar saqlangan bo’lishi lozim. Bular:

Qarorning  samaradorligi.  Tanlangan  alternativa  muammoli vaziyatni  konstruktiv  bartaraf  etishni  ta’minlashi  va  ehtimol tutilganlardan eng yaxshisi bo’lishi kerak.Qarorning asoslanganligi. Qabul qilinaѐtgan alternativa nafaqat real  vaziyatning  xususiyatlarini  adekvat  aks  ettirishi  va  uni  bartaraf etishning  konkret  yo’llarini  ko’rsatishi,  balki  shu  qaror  bilan  aloqador odamlarga xam tushunarli bo’lishi kerak.

Qarorning o’z vaqtidaligi. ―Absolyut to’g’ri‖ qarorning o’zi yo’q. Har qanday qaror u ѐki bu davrda yuzaga keladigan, harakatchan va bir-birlarini almashtirib  turadigan  vaziyatlar  vaqtida  to’g’ri  bo’lishi  mumkin.  Shuning uchun o’z-o’zicha to’g’ri qaror o’z vaqtida emaslig    kechikkanligi ѐki vaqtidan ilgariroq  qabul  qilinganligi oqibatida xato  qaror  sifatida  baholanishi umkin.

Qarorning  bajarish  imkoniyati.  Har  qanday  yaxshi,  asoslangan,  o’z vaqtidagi qaror ham agar amalga oshirilmasa befoyda qarorga aylanadi. Bu hola  ba’zida  fikran  (mavhum)  yaxshi  qaror  varianti  bilan  real –bajariladigan  variantlar  o’rtasida  go’ѐki  kompromiss  variant  sifatida ijro etiladi (oilada, ishxonada qarorning oldingi variantini o’zgartirib kelishuvchanlikka borish holatlari). Qarorning  konkretligi  va  reglamentligi.  Yaxshi  qaror  nafaqat muammoli  vaziyatdan  chiqishning  umumiy    printsipial  echimini  beradi, balki  bu  qarorni  amalga  oshirish  va  harakatlar  ketma-ketligini    ya’ni rejasini ham o’z ichiga oladi. Bu holat qaror ijrosini nazorat qilish va shu orqali muammoga konstruktiv ѐndoshish imkonini beradi.

Qarorda  qat’iylik  va  egiluvchanlikka  amal  qilganligi.  Agar qaror qabul qilindimi, u bajarilishi kerak, degan qoida bor. Shuning uchun ham  qabul  qilingan  qarorni  bajarilishida  (ish  faoliyatidami,  oiladami) qattiqlik  namoѐn  qilinishi  kerak.  Shu  ma’lumki,  ba’zi  hollardaqabul qilingan qarorning xatoligini payqab qolamiz (rahbarlik faoliyatida tez-tez  uchrab  tkradi). Bunday  hollarda  ―zahiradagi  variantlar‖  ishga  tushishi orqali xatoni to’g’rilash mumkin bo’ladi.

Qarorda  “cheklovchi  omil”  printsipini  inobatga  olinganligi.

Bunda bir nechta alternativalar ichidan muhimi tanlab olinayotganda odam

cheklovchi  yoki  hal  qiluvchi  omillarga  e’tibor  berib  ularni  aniq  anglashi

kerak. Qaror  qabul  qilish  jaraѐni  ko’p  qirrali  jarayon  hisoblanib, majmuaviy Qarorning maqsad va vazifalari.

Pedagogik  jaraѐnni  boshqarishda  tezkor  qaror  qabul  qilish  talab

etiladi.  Negaki  vaziyat  omili  o’z  ta’sir  darajasiga  egadir.  Shu  sababli,

qarorga ayrim talablar qo’yiladi. Bular:

  Qaror ilmiy asoslangan bo’lishi lozim.

  Tezislar bir-biri bilan alokador va yakdil bo’lishi kerak.

  Xuquq va javobgarlik doirasida bo’lishi lozim.

  Aniq yo’nalishga ega bo’lishi kerak.

  Vakt bo’yicha qiska va aniq bo’lishi kerak. 

55

  Tezkor bo’lishi kerak.

  Pedagogik  faoliyat  manfaatlarini  himoyalashga  qaratilgan  bo’lishi

kerak.

  Mavjud resurslarni inobatga olgan bo’lishi kerak.

  O’quv, o’quv  -  uslubiy, ma’naviy  -  ma’rifiy va tashkiliy vazifalarni

qamrab olgan bo’lishi kerak.

Pedagogik  tizim  doirasida  qaror  qabul  qilish    bu  faoliyatning

markaziy  nuqtasi  hisoblanadi.  Unda  tanlangan  maqsad  o’z  aksini  topgan

bo’ladi. Shu sababli, qaror qabul qilish jaraѐni fikrlash jaraѐni bo’lib, u

oldindan  maqsadni  va  harakatlarni  amalga  oshirish  uslubini  anglashni,

makon  va  vaqt,  vaziyat  va  mas’uliyatni  his  etishni  taqozo  etadi.  Nazariy

jihatdan,  jaraѐn  tarzida  qaror  qabul  qilishga  nisbatan  uchta  ѐndashuvni

ajratish mumkin:

1.  Intuitiv  ѐndashuv  (bunda  qaror  his  –tuyg’ular  asosida  qabul

qilinadi,  ―tarafdorlar‖  va  ―qarshilar‖  tahlil  qilinmaydi.  Ma’lumki,

odamning  intuitsiyasi  tajribani  egallash  bilan  birgalikda  rivojlanadi.

Turli  kishilarda  bu  sezgi  turlicha  darajada  ifodalanadi.  Ma’lumotlar

dalolat  berishicha,  to’g’ri  qaror  qabul  qilishda  bu  ѐndashuvning

imkoniyatlari  katta  emas.  Qaror  qabul  qilishda  odam  o’z  intuitsiyasini

boshqa ѐndashuvlar bilan birgalikda mustahkamlab borishi kerak);

2.  Dalillarga  asoslangan  tarzda  ѐndashish  (bu  bilimlarga  va

to’plangan  tajribaga  asoslangan  qaror  tanlovidir.  Bunday  qarorlar

mantiqan  olganda  sust,  lekin  bu  ѐndashuvning  afzalligi  uning  tezligi  va

alternativalarni tanlashning kam sarfliligidadir. Bilim va tajribadan

foydalanib,  sog’lom  fikrga  asoslanib,  odam  oldin  o’xshash  vaziyatlarda

ko’proq muvaffaqiyat keltirgan variantni tanlaydi. Agar odamning oldingi

tajribasida  o’xshash  vaziyat  bo’lmagan  bo’lsa,  bu  ѐndashuv  odatda  natija

bermaydi);

3.  Ratsionalli  ѐndashish  (u  oldingi  tajribaga  bog’liq  emas  va

tahliliy  asoslangan  qaror.  Ma’lum  bir  muammoning  ratsional  echimini

topish quyidagi bosqichlarni bosib o’tadi:

- muammoning diagnostikasi;

-  qaror  qabul  qilish  uchun  cheklanganliklarni  va  mezonlarni

ifodalash;

- alternativalarni topish;

- alternativalarni baholash;

- oxirgi (yakuniy) tanlov).

Shu  bois,  qaror  qabul  qilishda  vaziyatni  (holatni)  diagnostikasini,

prognozini  amalga  oshirish  talab  etiladi.  Buning  uchun  aniq  o’lchov

birligiga ega bo’lgan usulladan vosita sifatida foydalanish talab etiladi.

Masalan,  jamoaviy  munosabatlarga  taluqli  bo’lgan  muammoni  o’rganishda

Sotsiometriya,  guruhiy  jipslikni  dagnostikasi,  faoliyatdan  qoniqqanlik

holatini baholash tastlarini qo’llash mumkin.

56

4.3. Qaror qabul qilish texnologiyasi.

Qaror,  vujudga  kelgan  muammoni  bartaraf  etishi  uchun  normativ

talablarga  mos  tushishi  bilan  birga  aniq  shaklga  taaluqli  bo’lishi  shart.

Qarorning asosiy shakllari:

- yakkaboshchilik printsipi asosida qabul qilingan qarorlar,

-  kollegiallik  (ko’pchilik  fikri)  asosida  qabul  qilingan

qarorlar,

-  - konsesus printsipi asosida qabul qilingan qarorlar,

- «Ringli» usul asosida qabul qilingan qarorlar.

Qarorni  qaysi  turga  taalluqligidlan  qat’iy  nazar,  ularda  normativ

talablar saqlangan bo’lishi lozim. Bular:

Qarorning  samaradorligi.  Tanlangan  alternativa  muammoli

vaziyatni  konstruktiv  bartaraf  etishni  ta’minlashi  va  ehtimol

tutilganlardan eng yaxshisi bo’lishi kerak.

Qarorning asoslanganligi. Qabul qilinaѐtgan alternativa nafaqat

real  vaziyatning  xususiyatlarini  adekvat  aks  ettirishi  va  uni  bartaraf

etishning  konkret  yo’llarini  ko’rsatishi,  balki  shu  qaror  bilan  aloqador

odamlarga xam tushunarli bo’lishi kerak.

Qarorning o’z vaqtidaligi. ―Absolyut to’g’ri‖ qarorning o’zi yo’q. Har

qanday qaror u ѐki bu davrda yuzaga keladigan, harakatchan va bir-birlarini

almashtirib  turadigan  vaziyatlar  vaqtida  to’g’ri  bo’lishi  mumkin.  Shuning

uchun o’z-o’zicha to’g’ri qaror o’z vaqtida emaslig    kechikkanligi ѐki vaqtidan

ilgariroq  qabul  qilinganligi oqibatida xato  qaror  sifatida  baholanishi

mumkin.

Qarorning  bajarish  imkoniyati.  Har  qanday  yaxshi,  asoslangan,  o’z

vaqtidagi qaror ham agar amalga oshirilmasa befoyda qarorga aylanadi. Bu

hola  ba’zida  fikran  (mavhum)  yaxshi  qaror  varianti  bilan  real 

bajariladigan  variantlar  o’rtasida  go’ѐki  kompromiss  variant  sifatida

ijro etiladi (oilada, ishxonada qarorning oldingi variantini o’zgartirib

kelishuvchanlikka borish holatlari).

Qarorning  konkretligi  va  reglamentligi.  Yaxshi  qaror  nafaqat

muammoli  vaziyatdan  chiqishning  umumiy    printsipial  echimini  beradi,

balki  bu  qarorni  amalga  oshirish  va  harakatlar  ketma-ketligini    ya’ni

rejasini ham o’z ichiga oladi. Bu holat qaror ijrosini nazorat qilish va shu

orqali muammoga konstruktiv ѐndoshish imkonini beradi.

Qarorda  qat’iylik  va  egiluvchanlikka  amal  qilganligi.  Agar

qaror qabul qilindimi, u bajarilishi kerak, degan qoida bor. Shuning uchun

ham  qabul  qilingan  qarorni  bajarilishida  (ish  faoliyatidami,  oiladami)

qattiqlik  namoѐn  qilinishi  kerak.  Shu  ma’lumki,  ba’zi  hollardaqabul

qilingan qarorning xatoligini payqab qolamiz (rahbarlik faoliyatida tez-tez  uchrab  tkradi). Bunday  hollarda  ―zahiradagi  variantlar‖  ishga  tushishi

orqali xatoni to’g’rilash mumkin bo’ladi.

Qarorda  “cheklovchi  omil”  printsipini  inobatga  olinganligi.

57

Bunda bir nechta alternativalar ichidan muhimi tanlab olinaѐtganda odam

cheklovchi  ѐki  hal  qiluvchi  omillarga  e’tibor  berib  ularni  aniq  anglashi

kerak.

Qaror  qabul  qilish  jaraѐni  ko’p  qirrali  jaraѐn  hisoblanib,

majmuaviy ѐndashishni taqozo etadi. Nazariy jihatdan qaror qabul qilish

jaraѐni birnechta bosqichlarga amalga oshiriladi.

Qaror qabul qilishning  birinchi bosqichi    muammoni o’rganish    bir

nechta etaplardan tashkil topadi:

1. Muammoni ѐki maqsadni aniqlashtirish.

2. Dastlabki muammo (maqsad)ni qo’yish.

Agar  muaammo  (maqsad)  noto’g’ri  qo’yilgan  bo’lsa,  keyingi  barcha

harakatlar  va  xarajatlar  samarasiz  bo’ladi.  Muammoning  noto’g’ri

tanlanishi  malakaning  (ayniqsa  rahbarlik  malakasining)  pastligi  bilan,

keskin  kasbiy  ustanovkalar  (chegaradan  chiqish  umuman  mumkin  emasligi

talabi) bilan, shuningdek, muammoning o’z vaqtida emasligi ѐki ―yuqoridan

majbur  qilishlar  bilan  ѐki  yuqorining  qarorlari  bilan  bog’liq  bo’lishi

mumkin. Bu bosqichda konkret qiyinchiliklarni, muammo tabiatini (u nima

uchun paydo bo’lganini) anglash, muammoni echish maqsadlarini o’ylab chiqish,

erishilgan  maqsadlar  muvaffaqiyati  mezonlarini  ajratib  olish,

erishilishi lozim bo’lgan pirovard natijani aniqlashtirish zarur.

3. Vakolatlarni taqsimlash.

Qaror  qabul  qilaѐtgan  shaxs  muammolarning  echimini  o’zi  topa

olmaydi,  shuning  uchun  ayrim  vakolatlarni  boshqa  ishtirokchilarga

(kompetent  xodimlarga)  uzatishi  ma’qul.  Ular  qaror  qabul  qilish  uchun

axborotni  to’plashlari,  muammoni  qarab  chiqishlari  mumkin.  Vakolatlarni

taqsimlamaslik  oqibatida  barcha  ishni  qilishga  ulgurmasdan,  stereotip  va

xatto xato qarorlarni qabul qilish mumkin. Vakolatni to’la taqsimlamaslik

ham yaxshi samara bermaydi.

4.  Zaruriy  axborotni  jamlash  va  uni  tahlil  qilish.  Nafaqat

―o’zining‖  (In  guruh  a’zolarining)  axborotini, balki  ―begona‖  (Aut guruh

a’zolarining) axborotini inobatga olishi shart.

5.  Muamoli  vaziyatning  kontseptual  modelini  tuzish.  Bu  muammoni

tushunish bo’yicha tasavvurlarni, umuman ushbu muammoga nisbatan qarashlar

tizimini nazarda tutadi. Muamoga tor nuqtai nazardan, g’oyaviy ustanovkalar

va  eskirgan  qarashlar  nuqtai  nazaridan  munosabatda  bo’lish  kerak  emas.  Bu

muammoni yaxlit, kontseptual tushunishni buzilishiga olib kelishi mumkin.

6.  Konkret vaziyatni asoslash va uning formallashgan modelini tuzish.

Bunday  model  shaxobchali  grafik  ѐki  maqsadlar  daraxti  (echimlar  daraxti)

ko’rinishida bo’lishi mumkin.

Qaror  qabul  qilishning  ikkinchi  bosqichi    g’oyalar  ishlab  chiqish 

muammoning  yechim  yo’llarini  shakllantirishdan  iborat.  G’oyalar  ishlab

chiqishning  samarali  metodlaridan  biri  ―aqliy  hujum‖  (breynstorming)

metodi hisoblanadi.

Qaror qabul qilishning uchinchi bosqichi – g’oyalarni baholash – har bir g’oyaning  qiymatini,  ustunliklarini,  uning  samaradorligini  va  risq  (tavakkalchilik)  darajasini  baholashdan  iborat.  Riskda  rejasini baholaganda odam birinchi navbatda shaxsiy xavfsizlik motivlarini ( kim bilandir  konflikt  bo’lishi  tavakkalini,  vaziyatda  kutilmaganlik tavakkalini,  obro’lilik  tavakkalini  va  b.)  hisobga  oladi,  ammo  g’oyani o’zining tavakkalini (riskini) baholamaydi.

Har  bir  g’oya(tanlov)ning  samaradorligini  va  tavakkalchiligi (riski)ni  boshlang’ich  ―echimlar  daraxtini‖  qurish  ѐrdamida  baholash mumkin.  Bu  daraxt  mavjud  alternativalar  va  ularning  ehtimoliy oqibatlari  sxemasidan  iborat  bo’ladi.  Bunday  sxemalarni  tuzish,  ayniqsa izchil qaror qabul qilishda samrali bo’ladi. Qabul  qilingan  qaror  samaradorligining  mezoni    bu  ketgan

xarajatlarni eng kam muddatda qoplab yaxshi daromad olishga erishish.

Qaror  qabul  qilishning  to’rtinchi  bosqichi    bu  yakuniy  tanlov (boshqaruvda buyruq shaklida shakllantirish va ifodalash) – bu bosqich qaror bajarilshini  rejalashtirishni  ta’minlab  beradi.  Bunda  mazkur  qarorni bajarish dasturi qabul qilinadi, muddati belgilanadi.

Qaror qabul qilishning beshinchi bosqichi – qaytarma aloqa va qarorni tahlil  etish    bunda  qabul  qilingan  qarorni  amaliy  bajarish  nazarda tutiladi. Qabul  qilingan  qarorni  bajarishning  yakuniy  bosqichida  qaror natijalari  tahlil  qilinadi,  zarur  xollarda  o’zgartirishlar (korrektirovka)  kiritiladi.  Nazorat  qabul  qilingan  qarorni  o’z  vaqtida bajarishni ta’minlash maqsadida zarur bo’ladi.

Nazariy jihatdan qaror qabul qilish jarayoni birnechta bosqichlarga amalga oshiriladi.

Qaror qabul qilishning   muammoni o’rganish    bir nechta etaplardan tashkil topadi:

1. Muammoni yoki maqsadni aniqlashtirish.

2. Dastlabki muammo (maqsad)ni qo’yish.

Agar  muaammo  (maqsad)  noto’g’ri  qo’yilgan  bo’lsa,  keyingi  barcha harakatlar  va  xarajatlar  samarasiz  bo’ladi.  Muammoning  noto’g’ri tanlanishi  malakaning  (ayniqsa  rahbarlik  malakasining)  pastligi  bilan, keskin  kasbiy  ustanovkalar  (chegaradan  chiqish  umuman  mumkin  emasligi talabi) bilan, shuningdek, muammoning o’z vaqtida emasligi yoki ―yuqoridan majbur  qilishlar  bilan  yoki  yuqorining  qarorlari  bilan  bog’liq  bo’lishi mumkin. Bu bosqichda konkret qiyinchiliklarni, muammo tabiatini (u nima uchun paydo bo’lganini) anglash, muammoni echish maqsadlarini o’ylab chiqish, erishilgan  maqsadlar  muvaffaqiyati  mezonlarini  ajratib  olish, erishilishi lozim bo’lgan pirovard natijani aniqlashtirish zarur.

3. Vakolatlarni taqsimlash.

Qaror  qabul  qilaѐtgan  shaxs  muammolarning  echimini  o’zi  topa olmaydi,  shuning  uchun  ayrim  vakolatlarni  boshqa  ishtirokchilarga (kompetent  xodimlarga)  uzatishi  ma’qul.  Ular  qaror  qabul  qilish  uchun axborotni  to’plashlari,  muammoni  qarab  chiqishlari  mumkin.  Vakolatlarni taqsimlamaslik  oqibatida  barcha  ishni  qilishga  ulgurmasdan,  stereotip  va xatto xato qarorlarni qabul qilish mumkin. Vakolatni to’la taqsimlamaslik ham yaxshi samara bermaydi.

4.  Zaruriy  axborotni  jamlash  va  uni  tahlil  qilish.  Nafaqat ―o’zining‖  (In  guruh  a’zolarining)  axborotini, balki  ―begona‖  (Aut guruh a’zolarining) axborotini inobatga olishi shart.

5.  Muamoli  vaziyatning  kontseptual  modelini  tuzish.  Bu  muammoni

tushunish bo’yicha tasavvurlarni, umuman ushbu muammoga nisbatan qarashlar tizimini nazarda tutadi. Muamoga tor nuqtai nazardan, g’oyaviy ustanovkalar va  eskirgan  qarashlar  nuqtai  nazaridan  munosabatda  bo’lish  kerak  emas.  Bu muammoni yaxlit, kontseptual tushunishni buzilishiga olib kelishi mumkin.

6.  Konkret vaziyatni asoslash va uning formallashgan modelini tuzish. Bunday  model  shaxobchali  grafik  ѐki  maqsadlar  daraxti  (echimlar  daraxti) ko’rinishida bo’lishi mumkin.

Qaror qabul qilishning uch tarkibiy qismi 

–muammo  yuzaga  kelgan  ob’yektiv  borliq,  informatsion  va  kontseptual  model uchburchak  shaklida  iloji  boricha  bir-biriga  uyg’unlashgan  bo’lishi  hamda uchburchakning,  aytaylik,  bir  burchagi  ikkitasidan  yuqorida  yoki  pastda joylashmasligi kerak.

Bu taqqoslashda birlamchi manba  sifatida  muammoli  vaziyat,  ya’ni  borliq qabul qilinadi.

Boshqaruv  qarorlarini  qabul  qilishga  oid  ko’pgina  tadqiqotlarda  yechilishi lozim bo’lgan muammoning aniqlik darajasiga katta e‟tibor beriladi. Shu ma’noda aniqlik  va  noaniqlik  vaziyatlarida  qabul  qilinuvchi  qarorlar  haqida  aytib  o’tish lozim.  Bunday  vaziyatlardagi  qaror  qabul  qilish  tezligi  va  mazmuni  ham  bir biridan farq qiladi.

.

Mavzu bo'yicha testga kirish
Keyingi mavzu: Direktor – loyiha boshqaruvchisi sifatida.