Reja:
1.Liderhaqida tushuncha
2. Liderning an’anaviy konsepsiyasi
3. Zamonaviy menejer haqida tushuncha
Mutaxassis I. Mahmudov o’zining “Boshqaruv psixologiyasi” nomli kitobida “lider” so’zining izohiga oid quyidagi mulohazalarni keltirib o’tadi:
“Umuman olganda, adabiyotda “lider” so’zini “yetakchi” atamasi bilan
almashtirish hollari ko’p uchraydi. O’ylashimizcha, “yetakchi” atamasi “lider”ga xos bo’lgan psixologik tavsifni to’la ifodalay olmaydi. “Yetakchi” so’zi guruhga munosabat sifatida, uning a’zolariga ta’sir o’tkazuvchi va maqsadga yetaklovchi shaxsga nisbatan ishlatiladi. Yetakchilik guruh tarkibini, undagi munosabatlar tizimini tahlil etish orqali aniqlanadigan shaxs holatidir. Lekin liderga xos b o’lgan fazilatni ifodalovchi yana qator jihatlar borki, ularni munosabatlar tizimi doirasidagina tahlil etolmaymiz.
Bunday talqinda liderga xos bo’lgan asosiy jihatlardan yana biri – shaxsning vaziyatga muvofiq ravishda harakat qilish qobiliyatini hisobga olish zarurati tug’iladi. Biron-bir muammoli vaziyatda paydo bo’lgan qiyinchilikni bartaraf etishdagi tashabbus, topqirlik va mohirlik liderga xos fazilatlardir. Muammoni yechish bilan bog’liq qiyin vaziyatda lider boshqalarga nisbatan o’zining ilg’orligi, peshqadamligi bilan ajralib turadi.
Fikrimizcha, o’zbek tilida aynan shu ikki ibora – “peshqadam” va “yetakchi” so’zlari majmuasi lider mohiyatini to’la ifodalashi mumkin. Nazarimizda, “yetakchi” so’zi shaxsning guruhni yetaklashga, boshchilik qilishga bo’lgan ishtiyoqi mavjudligidan kelib chiqadi. “Peshqadam” iborasi esa ma’lum fazilatlarga ega bo’lgan shaxs ketidan guruhning ergashishini, jamoaning o’z ixtiyoriga ko’ra o’zi ishongan odam borayotgan yo’lni tanlashini anglatadi.
Aynan shu holat “lider” iborasiga nisbatan ham ishlatilishi zarur. Liderning bu xususiyati, uning hissiy jozibadorligida, o’zgalarni o’ziga jalb etish fazilatida namoyon bo’ladi”.
Guruhlardagi o’zaro munosabatlar yuqoridan pastga yoki aksincha bo’lib, guruh a’zolarining konkret mavqelari, boshliq bilan bo’ysunuvchilar o’rtasidagi munosabatlarni o’z ichiga oladi. Bu borada “lider” va “boshliq” tushunchalari o’rtasidagi farqlar haqida gapirish lozim hisoblanadi. B. Parigin bu ikki tushunchani farqlab shunday yozadi:
(1) lider asosan guruhdagi shaxslararo munosabatlarni boshqarsa, rahbar –
shu guruhdagi rasmiy munosabatlarni boshqaradi;
(2) liderlik kichik guruhlargagina xos b o’lgan hodisa bo’lsa, rahbarlikning
haq-huquqlari katta guruhlar doirasida ham sodir bo’lishi, amalga oshirilishi
mumkin;
(3) agar liderlik stixiyali, betartib jarayon bo’lsa, rahbarlik maqsadga
qaratilgan jamiyatda ishlab chiqilgan normalar, tartiblar asosida saylovlar oqibatida
sodir bo’ladigan hodisadir;
(4) liderlik rahbarlikka nisbatan vaqtinchalik hodisa bo’lib, guruh a’zolaring
kutishlari, ularning kayfiyatlari, faoliyat yo’nalishiga qarab, uzoqroq muddatda
yoki qisqa muddatda ro’y beradi;
(5) rahbarning liderdan farqi yana shundaki, u liderda yo’q bo’lgan jazolash
va rag’batlantirish tizimiga ega bo’lib, shu asosda xodimlariga o’z ta’sirini
o’tkazish mumkin;
(6) lider guruhda u yoki bu qarorlar, k o’rsatmalar tashabbuslarni o’z
ixtiyoricha bevosita chiqarishi mumkin, rahbarda esa, bu yo’nalishda ko’plab
ko’rsatmalar, rejalar, normalar, buyruqlar mavjudki, rahbar ular doirasidan chiqib ketishi, o’zboshimchalik qilishi qiyin;
(7) liderning faoliyati faqat kichik guruhlar doirasida amalga oshirilsa,
rahbar shu guruhning kengroq ijtimoiy doiradagi, jamiyatdagi vakili bo’lganligi uchun, uning vakolatlari ham keng, faoliyat imkoniyatlari ham ortiqdir.
Lider hech qachon yolg’iz bo’lmaydi, u doimo guruh a’zolari davrasida qaraladi, shu guruh a’zolarini u yoki bu harakatlarga chorlaydi. Chunki lider shu guruh a’zolarining psixologiyasi, ularning kayfiyatlari, intilishlari, qiziqishlari va hokazolarini hammadan yaxshi biladi, ularning ichida eng tashabbuskoridir. Agar tashkilot doirasida qaraladigan bo’lsa, turli xil lider borligini aniqlash mumkin. Masalan, guruh a’zolari ichida eng bilimli, aql o’rgatuvchi, topqir intellektual lider, xodimlar ichida hazilkash, dilgir, xushchaqchaq, ko’ngil so’rovchi, o’zgalarni tushuna oladigan – emotsional lider, guruhni ish faoliyatga chorlay oladigan, dadil, qat‟iyatli, irodali – irodaviy liderlar bo’lishi mumkin. Ular ayni vaziyatlarda vaziyat talabiga ko’ra paydo bo’ladilar hamda xodimlar ongida o’z sifatlariga ko’ra obro’-e’tibor qozonadilar. Lider sifatlari ichida yaxshi va yomonlar ham b o’lishi mumkin, lekin guruh liderga erishganda, uni ibrat sifatida tanqidsiz qabul qiladi va shuning uchun ham barcha ishlariga ergashib, ko’rsatmalariga amal qiladi. Xodimlar ichida xulqi tashkilot qabul qilgan normalarga to’g’ri kelmaydigan liderlarning borligi, ular ma’lum guruh ichida so’zsiz obro’ga ega ekanligi ham shu bilan tushuntiriladi. Masalan, lider “ketdik” deb ko’rsatma bersa, unga ergashganlarning ishni ham tashlab keta olishi shu bilan tushuntiriladi. Shuning uchun ham, xoh quyi bo’g’in, xoh yuqori bo’g’in rahbari o’z qo’l ostidagi rasmiy liderlar bilan ishlash bilan cheklanmaydi, balki norasmiy liderlarni ham aniqlay bilishi, ular bilan hamkorlikda ishlashi zarur. To’g’ri, ba’zi hollarida rasmiy va norasmiy lider bir shaxs bo’lishi mumkin. Bu juda qulay, lekin liderlik vaziyatga bog’liq bo’lgani uchun ham ularning o’zgarib turishini hisobga oladigan bo’lsak, rahbarning boshqarish mahorati yoki sa’ati uning norasmiy liderlar bilan samarali ishlash usulidir. liderlikning “liderlik kapitali” va “liderlik shartlari” deb atalgan ikki asosini ko’rib turibsiz. Liderlik kapitali – bu liderning o’z atrofdagilarni samarali ergashtira olish uchun kerak bo’ladigan sifatlari va iste’dodi yig’indisidir. Bular shaxsga tug’ilganidayoq beriladigan boshlang’ich, qayta ishlanilgan, tabiatan ato qilingan qobiliyat va iste’doddir. “Kapital” so’zining ishlatilishi tasodif emas. Bunda “kapital” deb, o’sishi uchun zarur, namoyon bo’lgan qobiliyat resurslarining jalb qilinishi nazarda tutiladi
Liderlik – o’zaro mustaqil jarayondir. U o’zaro harakatdagi uch asosiy
tuzilishni: liderlikning falsafiy dunyoqarashini, liderlik psixologiyasi va ijtimoiy yo’nalganlikni namoyon qiladiki, natijada bu uchchala holat liderga atrofdagilarni o’z orqasidan ergashtira olishlik imkoniyatini beradi.
Birinchi ikkilikni tashkil qiluvchi, liderlik dunyoqarashi va liderlik psixologiyasi odatda liderlik kapitalini shakllantiradi. Uchinchisi, liderlik sifatlarini amaliyotda qo’llash imkonini beruvchi psixologik holat hisoblanib, o’z
navbatida, u liderlik sharoitlari deb ataladi.
Zamonaviy menejer haqida tushuncha
Boshqaruv – bu ma’lum bir natijalarga erishish uchun boshqaruv subyektining boshqaruv obyektiga maqsadli yo‘naltirilgan tarzdagi ta’siriga oid jarayon.
Boshqaruv subyekti deganda hokimlik ta’sirida kelib chiqadigan yuridik yoki jismoniy shaxsni tushuniladi. Boshqaruv subyektining hokimlik vakolati, uning iqtisodiy va ma’naviy-axloqiy ta’sir kuchi boshqaruv jarayonining asosini tashkil etadi.
Zamonaviy menejmentning muhim tamoyillaridan biri boshqaruvni demokratlashtirish – tashkilot boshqaruvida barcha xodimlarning ishtirok etishidir.
Menejerlar samarali ishlashlari uchun tashkilot oldiga aniq o‘lchash mumkin bo‘lgan, xolis, rag‘batlantiruvchi, ko‘zga tashlanadigan ma’lum bir davrga mo‘ljallangan maqsad qo‘yishadi. Maqsadlar SMART bo‘lishi kerak va ular lavozim pog‘onasiga ko‘ra pog‘onalarga bo‘linadi.)
Menejerlar quyidagilar bilan shug‘ullanadilar:
- rejalashtirish;
- tashkiliy masalalar;
- rahbarlik;
- motivatsiya;
- nazorat.
Menejerlar xodimlarni tashkilotni jipslashtirib ishlaydigan jamoa paydo qilish uchun o‘zining boshqaruv faoliyatida liderlik ko‘nikmalarini egallashi kerak.
Liderlik – murakkab funksiya bo‘lib, u odamlarda xohish va samara bilan ishlash ishtiyoqini uyg‘otishi kerak. U qo‘l ostidagi odamlarga rahbarlik qiladi hamda ishchilar mehnatini baholashlari va ular yo‘l qo‘ygan xatoliklarni tuzatishlari kerak.
Liderlik, birinchidan, u ishchilarga to‘laqonli ishlash rag‘batini bunyod etishga oid motivatsiyani o‘z ichiga oladi.
Ikkinchidan, rahbariyat o‘zida murabbiylik qobiliyatini aks ettirishi kerak.
Tashkiliy jarayon menejerlik korpusi ishining quyidagi bosqichlarini o‘z ichiga oladi:
1. Maqsad va vazifalarni belgilash (o‘rnatish).
2. Ishlar ko‘rinishini aniqlash.
3. Mavjud insoniy resurslar va ishchi kuchlarini baholash
4. Tashkiliy tuzilmalarda (funksiyalash va deportamentlash) insoniy resurslarni va ishlar funksiyalari (ko‘rinishlari)ni guruhlash.
5. Turli xil pog‘onadagi boshqaruv personal xarakteri va javobgarlik darajasini aniqlash va baholash.
6. Lavozimli yo‘riqnoma, sxema, normativlarni rasmiylashtirish va tasdiqlash.
Boshqaruvning samarali nazorati uni strategik rejalashtirish jarayoni bilan birlashtirish asosida bunyod etiladi. Nazorat strategik rejalarni amalga oshirishning kuzatuvini shunday ta’minlaydiki, menejerlar nazoratni shunday bajarayotganini va qachon, qayerda rostlash chora-tadbirlarini qo‘llash kerakligini aniqlab oladilar.
“Uslub” so‘zi grekcha bo‘lib, dastlab u doskada yoziladigan siyoh, keyinchalik esa “yozuv” ma’nosida qo‘llanilgan. Bu o‘rinda shuni aytish mumkinki, lider uslubi menejer faoliyatida “yozuv”dir. Uslub – rahbariyat har doim ishlatadigan boshqaruv metodlari tizimidir.
Boshqaruv uslubi deb menejer o‘z faoliyatida ishlatadigan yo‘llar, usullar, ish tarzi yig‘indisi tushuniladi.
Boshqaruvning samaradorligi asosan lider o‘z vazifasini qanchalik muvaffaqiyatli bajarishi bilan bog‘liq bo‘ladi. Hozirgi davr menejeri mehnat va boshqaruvni tashkil etishning yangi ilmiy va texnikaviy yechimlari, usullarini qo‘llashi, ishlab chiqarish imkoniyatlarini iqtisodiy ravishda kengaytirishi lozim. Menejer ham tashkilotchi, ham tarbiyachi, ham izlanuvchi, ma’muriyatchi sifatlariga ega bo‘lishi kerak.
Menejerning vazifasi:
— agar muvaffaqiyatsizlikka uchrasa, unda bo‘ysunuvchilarni ayblamay shaxsiy mas’uliyatni o‘ziga olishi;
— xodimlar talantini va kasbiy malakasini yanada o‘sishiga imkoniyat yaratish;
— belgilangan maqsadga erishish natijalarini tekshirishi, ammo buyruq berish
orqali xodimlar tafakkuriga tazyiq o‘tkazmasligi;
— xodimlar kamchiliklari va muvaffaqiyatsizliklariga xolislik bilan yondashish;
— xodimlarni individual xususiyatlarini hisobga olish: har biriga o‘ziga xos yondashish;
— xodimlar oldida o‘z mas’uliyatini his qilish, ularning o‘rtog‘i bo‘lmay boshlig‘i bo‘lish;
— xodimlar mehnat sharoitini yaxshilash, o‘zaro harakatga omillash orqali belgilangan maqsadlarga erishish;
— har bir xodimga uning mehnat natijalarini his qilishiga yordam berish;
— xodimlarni birgalikda harakatga qobiliyatli qilish, ular harakatiga natijali va samarali tus berish, individual xususiyatlarini yuzaga chiqarishga imkoniyat tug‘dirish.
Menejer — bu boshqaruv faoliyati bilan shug‘ullanuvchi va bozor sharoitlarida faoliyat yurituvchi tashkilot faoliyatining ma’lum turlari bo‘yicha qarorlar qabul qilish vakolatlariga ega bo‘lgan odamdir. Menejerlar tashkilotda har xil o‘rinlarni egallaydi (direktor, guruh rahbari, ishlarning ma’lum turlarini tashkilotchisi, boshliq, mudir va h.k.), judayam bir xil bo‘lmagan masalalarni yechadi, har xil vazifalarni bajaradi.
Menejerning imidji — bu uning obrazi, ushbu menejerning unga alohida o‘ziga xoslikni beruvchi va uni bir qator boshqa rahbarlardan ajratib turuvchi, farqlanuvchi va mutloq tariflari haqidagi mustahkam tasavvurdir. Imidjning asosini ishning maqsadga qaratilgan holda tashkil qilinayotgan va q‘llab-quvvatlanayotgan
uslubi va menejerning shaxslararo munosabatlari va rasmiy atributlari (belgilari) tashkil qiladi.
Menejer yana yetakchilik sifatini egallashi maqsadga muvofiqdir. Yetakchi ko‘pincha lider bo‘ladi, ammo uning harakatlari odatdagi menejer – ma’murdan boshqacharoq. U boshqarmaydi, buyruq bermaydi, balki boshqalarga yetakchilik qiladi. Ular unga nisbatan tobe emas, balki ergashuvchilardir.
Menejer uchun jamoa - asosiy tayanchdir, shuning uchun jamoa ishini oqilona tashkil etish uning dolzarb vazifasi hisoblanadi. Jamoaviy ish u yoki bu sabablar bo‘yicha xodimlar o‘rtasida lavozimli vazifalarni aniq taqsimlash mumkin bo‘lmagan joyda juda keraklidir.